Festival voor mediamakers

[:nl]Terugblik Editie 2016[:]

[:nl]“Door jong talent in contact te brengen met gevestigde namen, komen we samen tot nieuwe ideeën voor de toekomst van media”

Sandra Schmidt
projectleider MediaBites Amsterdam 2016

Op 19 en 20 mei 2016 vond in VondelCS de tweede editie van MediaBites Amsterdam plaats. MediaBites Amsterdam is een platform en festival waar mediastudenten, start-ups en bekende mensen uit het mediavak de nieuwste ontwikkelingen presenteren. Het doel hiervan is iedereen die iets bedenkt, maakt of doet op het gebied van media en technologie de kans te geven om kennis uit te wisselen. MediaBites Amsterdam is een initiatief van het Mediacollege Amsterdam (Ma) en TV Academy.

Programma

Het programma bestond uit (inter)nationale sprekers, demo’s van de nieuwste mediatechnologieën en workshops. Vragen die centraal stonden: hoe helpt technologie de media vooruit, waar staan we wat betreft nieuwe ontwikkelingen en hoe gaat de toekomst er uitzien?

Sprekers zoals Chris Klapwijk van YouTube Nederland, Lara Ankersmit van de NOS en Eleni Sharp van de Engelse BBC Taster deelden met de bezoekers hun visie op het belang, de kansen en de toekomst van technologie en innovatie in de media.

Demo’s en workshops

Excellentieprogramma’s presenteerden mbo-studenten onder meer:

  • De Neurosky, waarmee je door middel van gedachten, emoties en hersengolven licht en geluid kunt besturen.
  • Virtual Presence, waarbij een groep excellente studenten voor een virtuele ontvangst van het publiek zorgden.
  • Project Orpheus, waarbij een scene uit de nieuwe tv-serie Project Orpheus in VR werd opgenomen.
  • 24 uurs Gamejam, waarbij een groep studenten in 24 uur een game ontwikkelde in VondelCS.

Interactieve filmspeurtocht

Een groep filmstudenten maakte een mozaïekfilm die zich afspeelt in VondelCS. Het resultaat was op een bijzondere manier te zien via iBeacons. Deze iBeacons nodigden de bezoeker in het gebouw uit om via een app Het Mysterie van de Verdwenen Schrijver te helpen oplossen. Met filmpjes werden de bezoekers door het hele pand geleid, op zoek naar aanwijzingen over het mysterie.

Van verschillende markten thuis

Uit de presentaties werd duidelijk dat er tegenwoordig veel belang gehecht wordt aan mediamakers die verschillende disciplines beheersen. Dit is nodig om kansen te creëren op de arbeidsmarkt. Een vormgever moet natuurlijk voldoende weten van programmeren om content te maken en deze online te krijgen. Wie zijn eigen YouTubekanaal heeft, moet niet alleen een goed format ontwikkelen, maar dit ook kunnen uitvoeren. En dat betekent: zelf presenteren, opnemen en editen. Voor wie dat allemaal goed weet te combineren, is veel weggelegd. De media-opleidingen besteden hier dan ook steeds meer aandacht aan.

Inspiratie voor de toekomst

Wij waren erg blij met de opkomst. De paneldiscussies en demonstraties werden druk bezocht, en de VR-film werd erg goed ontvangen. Kennis delen op dit soort evenementen is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van onze studenten, maar ook voor inspiratie in het vakgebied. Door jong talent in contact te brengen met gevestigde namen, komen we samen tot nieuwe ideeën voor de toekomst van media.

Bekijk ook de Aftermovie

Aftermovie MediaBites-festival 2016 from Mamedia on Vimeo.[:]